Moć je u brojevima

Objavljujemo drugi deo priče o EVE Online iz jedinstvenog ugla Tracey Lien, reporterke u Poligonu (http://www.polygon.com/). Prvi deo možete da pročitate ovde.

Ne postoji ispravan ili pogrešan način da igrate EVE. Ništa ne sprečava igrača da krene sam, da kopa rude, da radi misije, da proizvodi, da zadržava robu i manipuliše tržištem. Neki igrači su sasvim zadovoljni time. Drugima je to dosadno.

Ono što čini igru veoma interesantnom su konflikti igrača za neku teritoriju, za resurse ili čak identitet ili filozofiju“ kaže Bjorn „Kseper North“ Townsend, koji je član Council of Stellar Management grupe igrača koja je izabrana od strane EVE zajednice i čija je svrha da komunicira sa CCP-om o načinima da se poboljša igra. U stvarnom životu, Taunsend je menadžer proizvodnje iz Nju Džerzija u svojim tridesetima. U EVE-u rukovodi savezom koji broji više od tri hiljade i četiri stotine članova, vodi ih u borbe i duboko je zagnjurio u politiku koja se pojavila u NullSec-u godinama nakon izlaska EVE Online. EVE je podeljen u tri zone bezbednosti: HighSec (zona kojom patrolira CCP), LowSec (zona sa manje nadzora) i NullSec (zona bez nadzora i zakona).

Po Taunsendu, igra je postala toliko velika i uzbudljiva jer su igrači naučili kako da budu efektivniji i efikasniji. Rane aktivnosti Rusa, Skandinavaca, Francuza, Nemaca i Amerikanca su smešne u poređenu sa time koliko su konflikti i frakcije postali veliki i komplikovani.

EVE Online Power in Numbers

Sve počinje sa osnovnom idejom uznapredovanja. Dvoje igrača se bore za prostor. Oni mogu da se bore jedan na jedan, ili jedan igrač može da dovede prijatelja da se bori za njega, što mu povećava šansu za pobedu. Uvidevši ovo, drugi igrač može da pozove desetoro prijatelja. Obe strane povećavaju broj ljudi sa svoje strane dok jedan ne pobedi. Ova vrsta uznapredovanja se može videti u svakodnevnim zadacima u EVE univerzumu. Ako osoba želi da kopa materijale sa meseca za sebe, ona bi morala da ih kopa, transportuje i obrađuje. Ako se udruži sa još dvojicom, svako bi mogao da radi pojedinačne delove zadatka. Ako dovede tridesetoro ljudi, onda proizvodi deset put više resursa za isti vremenski period.

Kada se igrači udruže često formiraju korporaciju. Šef korporacije je CEO. Taunsend kaže da je posao CEO-a u EVE-u jako sličan poslu CEO-a u stvarnom svetu. „Moraš da se pozabaviš problemima ljudskih resursa“ govori. „Moraš da se pozabaviš problemima obezbeđenja. Moraš da budeš vođa ljudima u svom savezu, da im daš strategiju za ono što želiš da se postigne i da im objasniš kako to želiš da se uradi.“

Takođe moraš da se pobrineš da je savez profitabilan, jer da bi se širio u EVE univerzumu, ratovao, učestvovao u sukobu, prvenstveno moraš biti u mogućnosti da to i finansiraš.“

Ne postoje ograničenja na nivo uznapredovanja jer ljudi postavljaju svoje ciljeve. Neke korporacije jednostavno žele da efikasno kopaju rude da bi mogli da proizvode oružja i da se bore protiv drugih igrača. Neki žele da poseduju teritorije, puno teritorija. Šta god da je u pitanju, snaga je u broju. Neke korporacije će se udružiti da formiraju saveze. Savezi će se udružiti u koalicije.

Svako veliko dostignuće u igri u potpunosti zahteva udružene napore grupe ljudi, bilo da je to petoro ljudi koji pokušavaju da prodju kroz neprijateljsku teritoriju ili tri hiljade ljudi pokušava da osvoji region“ kaže Taunsend. „ Naterani ste da radite zajedno kako bi ste postigli ciljeve, a to poboljšava timski rad i zajednicu. Možete biti ponosni na svoja dostignuća i vaša dostignuća su veoma isprepletana i utiču na samu igru. Možete da uperite prstom na region u svemiru i da kažete „Hej, ovaj region sam osvojio sa savezom“ ili „Uništili smo masivni titanski brod ovde“ i to vam daje istoriju i prijateljstvo koje traje celog života.“

Ljupki gubitnici, broker i mafija

Nemaju svi koji igraju EVE Online ambicije da pobede u ratu suvereniteta. Ne žele svi svoj deo svemira i da prošire svoju dominaciju.

Dennis Gilmore je četrdesetpetogodišnji menadžer u industrijskoj kompaniji u Vošingtonu. U EVE-u, bolje je poznat kao Del DelVechio, glava dve korporacije koje su možda glavni primer sandbox-a. Gilmor rukovodi korporacijama koje se zovu „Red“ i „Blue“. Ove dve korporacije se jako često bore međusobno. Za Red vs. Blue, ovo je igra unutar igre.

EVE Online Red Vs. Blue

Svi znaju ko smo i šta smo“ govori mi Gilmor preko telefona. „ Mi smo neki tip ljupkih gubitnika. Letimo jeftinim brodovima. Nismo ozbiljni. Tu smo radi zabave. Ako se pojavite i uništite nas sve, mi ćemo se vratiti po još. Poznati smo po tome što radimo, a to su izlasci, uništavanje brodova i lep provod.“

Gilmor organizuje Red vs. Blue na isti način kao što bi fudbalski trener organizovao dva tima na treningu. Igrači ulaze u bilo koji tim, i brinu se da brojevi budu podjednaki. Svaki tim ima svog komandanta koji odlučuje koje će se taktike primenjivati, kojim će brodovima leteti i koja će se municija koristiti – i tad odlaze.

Neke igrače ni ne interesuje borba svemirskim brodovima. Christer „Chribba“ Enberg je jedan od najpoznatijih igrača u EVE-u. Počeo je da igra na proleće 2003. godine i izgradio je ime za sebe, zbog toga šta radi i po čemu je poznat.

Čriba – to je osoba kojoj možeš verovati “ kaže Kasparas „Chitsa Jason“ Jasiukenas, član Council of Stellar Management grupe iz Litvanije. „On se ponaša kao treća stranka između dve partije koje žele da trguju nečim velikim i skupim. Ljudi ga znaju jer mogu da mu veruju. Nikad vas neće prevariti, što je retka stvar u EVE-u .

Enberg je broker. Po mehanici, takva uloga ne postoji u igrici – igrači su je sami izmislili kako bi poslužilo njihovim potrebama. Pre nego što su brokeri kao Enberg došli, igrači su mogli lako da prevare jedni druge pri velikim trgovinama. Ako bi igrač želeo da proda Titana – jednog od najvećih brodova u Eve-u, drugom igraču, ništa ga ne bi sprečavalo da uzme novac i da nikad ne preda brod ili da kupac uzme brod, a ne pošalje pare. Cue Enberg je posrednik koji uzima i brod i pare i brine o tome da nastupi bezbedna trgovina. Naplaćuje tri stotine miliona ISK za poslove u Low-Sec-u i pet stotina miliona ISK za poslove u Null-Sec-u. Iako je vrednost ISK-a relativna, neko ko je u položaju da trguje tako velikom i skupom stvari da mu treba broker, onda je za njega pet stotina miliona sića. Enberg nije promenio svoj cenovnik još otkad je počeo da pruža te usluge 2007. godine.

Preko dana, Enberg je tridesettrogodišnjak koji radi u onlajn kazinu u Švedskoj. Dok pričam sa njim njegova persona u stvarnom životu se ne razlikuje puno od prijateljske i reputacije pune poverenja koju je napravio u EVE-u. Govori mi da nije član ni jedne korporacije jer da bi bio broker, mora biti neutralan. Ne bi bio takav da leti sa nečijom zastavom. Kaže da shvata da ga dosta ljudi vide kao „čoveka kome mogu verovati“ ali se nada da nije jedini. Rekao mi je da je mogao da prevari veliki broj ljudi, ali da to nije u skladu sa njegovom ličnošću. „U ovom trenutku, uopšte nemam razloga da varam, jer šta god bih proneverio sad bi bilo daleko manje od onog što sam zaradio pošteno“ kaže.

Čribina pouzdanost je poznata po Eve-u. „Ako bi ste prenosili EVE, Čriba bi bio heroj, a Mitani bi bio zlikovac, iako niti mrze jedan drugog, niti se bore jedan protiv drugog“ kaže Ellen „Ali“ McManis iz Council of Stellar Management grupe. Ova dvojica se često porede kako bi se ukazalo na nesebičnost jednog i tiraniju drugog.

Mitani rukovodi Goonswarm Federation savezom od deset hiljada igrača i još veću koaliciju pod nazivom Clusterfuck Coalition koju čine četrdeset hiljada ljudi. Enberg uglavnom igra sam. Goonswarm i CFC imaju više suvereniteta nego bilo koja druga koalicija. Enberga ne zanima prostor. Goonswarm i CFC često prave ratove koji dospevaju u naslove novina. Enberg nema interesa u borbi protiv drugih igrača.

EVE Online Goonswarm

Enberg nije takmičarski nastrojem. On kaže da samo želi da pomaže ljudima.

Sa druge strane kompetitivnog spektra je Dirt Nap Squad, korporacije od oko osamdesetoro ljudi koji su usko povezani, veoma kompetitivni igrači. DNS se ne bori za prostor, ali za šta god da se bori, bori se da pobedi.

Glava DNS-a je Bradlez „DNSBlack“ King, poljoprivrednik i fudbalski trener iz Mičigana. On rukovodi korporacijom ozbiljno („Za svakog postoji uloga u EVE-u, ili da bude deo u velikom porazu ili da bude deo velike pobede“); svoje članove tretira kao da su deo sportskog tima („Uvek mora biti sirovina, uvek mora biti čoveka koji nosi vodu i čoveka koji doprema opremu“); i očekuje od svojih članova da budu usmereni i skoncentrisani („ Oni tamo naporno rade za tim“).

King me je pozvao na jedan od DNS-ovih sastanaka preko usluge glasovne komunikacije TeamSpeak. Većina korporacija ima način komunikacije van Eve-a. Neki imaju svoje forume, dok se drugi oslanjaju na Jabber, Skype ili IRC. Za neke ljude, veći deo igre je zapravo van igre.

Pre nego što sam se ulogovala na Teamspeak, King mi je poslao dnevni red sastanka. Neke od tačaka su uvodni razgovor, projekti korporacije kao što je ispitivanje meseca i usluge jump freighter-a. Govori se o fit-ovanju brodova, sifonima i o nekom „grebanju jarbola“. A onda je na redu tačka „Zachary King Wrestling“. Kingov sin je rvač u školi. Rvački tim skuplja sredstva da bi mogli da putuju i da se takmiče protiv drugih škola. King objašnjava da bilo ko u DNS-u može da se učipi i pomogne, i da će škola biti veoma zahvalna.

DNS nije o jedinicama i nulama“ govori mi King. „Mi smo o ljudima i prijateljstvu. Mi smo ljudska strana igre.

Ponos korporacije je to što su oni usko povezana i skoncentrisana grupa koja pažljivo bira svoje bitke. „Poznajem ljude koji se učlane u DNS i kažu da ne žele da učestvuju u održavanju suvereniteta“ kaže King. „Oni ne žele da budu deo „Hej, mi smo bitni, pogledajte nas!“ stvari. To je mafija, organizacija bez baze, o čemu vam pričam. Mi živimo u sporednoj ulici, ali učestvujemo u borbama. Učestvujemo u tim borbama zajedno sa našim prijateljima.“

Kraj drugog dela.

One Response to “Moć je u brojevima”

Read below or add a comment...

Ostavi komentar

*